Ciubucul obligatoriu?

Coafeza, manichiurista, taximetristul, baiatul cu pizza, chelnerul, functionarul de la ghiseu, portarul, personalul de la spalatorie sau de la hotel si, sper sa nu gresesc, popa au un numitor comun: bacsisul (atentie, tips, ciubuc). Si nu ma refer la spaga impusa de unii doctori sau functionari ci la acei cativa lei sau zeci de lei lasati de noi atunci cand apelam la diverse servicii.

Lucrez de cativa ani buni in saloane de infrumusetare asa ca sunt familiarizata cu notiunea de „ciubuc”. De ce se dau astfel de atentii in bani? Majoritatea clientilor justifica acest gest prin faptul ca sunt multumiti de serviciul primit si rasplatesc profesionalismul angajatilor sau atentia de care s-au bucurat in salon (de exemplu). Unii clienti lasa acest bacsis pentru ca “asa este obiceiul”, altii din grandomanie sau snobism iar altii din rusine – “sa nu zica ca sunt zgarcita”.

Nu de multe ori angajatii evalueaza locul de munca in functie de clientela care frecventeaza locatia si mai putin ii intereseaza salariul primit. Si tocmai pentru ca bacsisul a devenit deja aproape lege, atunci cand nu se primeste apar reactii dezaprobatoare. De ce oare?

Daca am dat si eu bacsis? Bineinteles, din aceleasi motive: ca asa este obiceiul (la chelneri), ca se uita ciudat la mine (taximetristul), la coafor – am fost multumita si, de ce sa nu recunosc, pentru ca am primit si eu.

…Nu m-am uitat niciodata crucis la clienta care a plecat si a platit exact pretul tiparit pe bonul fiscal. Nu mi-am intors buzunarele pe dos invocand lipsa banilor marunti pentru a da rest. Si nu, nu am sa fac pe lupul moralist si sa pretind ca nu am primit astfel de atentii. Dar nu am judecat pe nimeni dupa astfel de criterii si cel mai mult ma bucura multumirea clientilor si faptul ca vor reveni sau ma vor recomanda altor persoane.

Culese de pe forumuri :

“In primul rand as vrea sa specific definitia clara a cuvantului imprumutat de pe alte meleaguri si anume TIPS . Dragii mei zgarciti TIPS inseamana : To Inssure a Professional Service si a aparut pe la inceputul secolului trecut in ceainariile englezesti, unde existau un sitem mecanic de servire a ceaiului, ceva gen conducte de apa fierbinte. Daca nu iti tremura mana pt. o moneda amarata si o puneai intr-o cutie gen cele postale aflate in ceainarie, in mod miraculos apa iti venea mai fierbinte , mai rapid pe instalatie, frunzele de ceai erau uscate corespunzator, etc .
Acum tre sa recunoastem ca asa merge sistemul peste tot, iar daca vreti sa serviti rapid masa , cu gandul de a nu lasa nici un fel de „sapga’ la ospatar , va recomand cu placere KFC sau Mc. Intr-un restaurant e normal sa lasi tips, manacarea ti se recomanda, vinul la fel, ospatarul este un fel de gazda care incearca sa-ti satisfaca toate placerile d.p.d.v. culinar si al serviciilor, iar daca nu te „arde” la nota e bine sa ai „grija’ de el. Daca esti zgarcit mai bine nu calci in restaurant, sigur o sa ai de ce sa te plangi dupa… ”

“Mie personal mi se pare o prostie chestia asta cu bacsisul. Pai intr-o zi ar trebui sa lasi 50 lei bacsis. La taximetrist daca nu-i lasi si lui ceva, se uita chioras la tine, daca te duci la o terasa tre’ sa mai lasi si pe acolo, la coafor la fel, iar daca te mai duci si la spital ca te doare nu stiu unde iti dai un salariu.”

“Nu inteleg de unde mentalitatea asta cu bacsis peste tot. Lumea are salariu pt. munca depusa.”

“Da, exista o „lege” si e scrisa in codul bunelor maniere. La restaurant, coafor, frizer, manichiurista, cosmeticiana, camerista de la hotel, soferul de taxi, etc. se lasa bacsis intre 10 si 20% in functie de nivelul locatiei (pt. toata lumea, respectiv de lux). Explicatia din cartile despre maniere este aceea ca, mai demult, aceste servicii le faceau slugile, asadar a lasa bacsis este un fel de rasplata pentru ca acel om face o munca oarecum injositoare. Nu se pune problema ca el si-a ales aceasta munca, se da bacsis si gata. in unele tari, cel putin la restaurant, bacsisul este trecut pe nota de plata – de ex. in Italia ori 10% din consumatie, ori 1 sau 2 euro pt. indiferent ce consumi, considerandu-se ca suma pe care o platesti in mod normal este doar pt. mancare, iar acei 1 sau 2 euro pt. serviciul chelnerului. Iar in State, daca o data nu dai bacsis, a doua oara nu te mai serveste nimeni in acel local…”

Voi ce parere aveti ? Sunteti pro sau contra acestui obicei?

Desen: http://www.cartoonstock.com

9 thoughts on “Ciubucul obligatoriu?

  1. parerea mea-cand vreau sa dau,dau,cand nu,nu.daca mi-a placut un serviciu,e placerea mea sa ofer ceva,dar daca nu imi place, nu a fost bine , nu dau.pup si week-end placut

  2. De acord cu Stella! Dau tips daca imi place serviciul! Am mai dat si cand nu mi-a placut tot asa de rusine, si apoi mi-am dat seama ce IDIOATA am fost hahaha
    acum m-am lecuit. Cui merita, ii dau! Cu taxiul nu prea merg.

  3. Am inteles: calitatea serviciului merita apreciata. Dar pretul nu ar trebui sa includa implicit aceasta cerinta de calitate? Mai ales daca este mai ridicat… Mersi de comentariu. Pupic si o duminica frumoasa!
    🙂

  4. In principiu as spune ca nu sunt de acord cu aceasta practica.
    Si totusi, de multe ori „aderez” la ea pentru ca mi-e pur si simplu jena. Mi-e jena de jena lor ca asteapta acest bacsis, mi-e jena sa plec fara sa-l las, mi-e jena sa il dau(mi se pare penibil). Ma ingrozeste aspectul asta si de multe ori renunt la diverse servicii tocmai pentru ca nu stiu sa abordez problema asta.😦
    Tin minte in liceu cand m-a trimis mama la doctor cu sora mea mai mica si mi-a dat sa-i las si „plicul”. A fost prima oara cand m-am lovit de asta si mi s-a parut oribil.
    As vrea sa nu ma simt obligata sa las bacsis peste tot, as vrea sa beneficiez de servicii de calitate pentru ca asta este politica firmei si nu pentru ca frizerul/chelnerul/taximetristul care s-a nimerit sa ma serveasca azi se asteapta sa-l platesc suplimentar pentru simplul fapt ca a fost amabil cu mine si ca si-a facut datoria. As vrea ca oamenii sa „se simta”, sa considere ca este normal sa fii amabil si politicos cu ceilalti, fie ca-i servesti sau nu.
    Din pacate, realitatea este cu totul alta.😦

  5. Cea mai ciudata experienta a mea cu bacsisul,a fost cand eram intr-o locatie de fite cu colegii de facultate, si au plecat pe rand, lasandu-ne noua banii pentru consumatie, si la final, cand sa platim am constatat ca nota era foarte mare si bacsisul era mai mic de 10% din consumatie, si cand l-am inmanat chelnerului acesta ni l-a dat inapoi pentru ca l-am jignit cu suma prea mica, am ramas socata de tupeul lui de a-l da inapoi pe motivul ca e prea putin, si nu stiam ce sa facem cu banii, si intr-un final cineva din grup a zis sa il „”jignim pe el cu suma respectiva si i-a oprit el:)).
    Eu am aceleasi sentimente pentru bacsis ca si DiAnais, imi e jena sa dau, imi e jena sa nu dau, ma fastacesc, o fac in cel mai indaratnic mod posibil, poate si pentru ca eu nu am primit niciodata bacsis si nu stiu cum sa reactionez. Cel mai jenant mi se pare la medici, acolo nu stiu daca sa ii bag in buzunar, daca sa ii dau de fata cu asistenta…de multe ori prefer sa ma duc intr-un cabinet particular si sa platesc consultatia, decat intr-un spital de stat si sa nu stiu cui trebuie sa ii dau spaga😀

  6. nu ma refer la medicina aici. refuz ideea sa dea medicilor bani,pentru nasteri ,operatii,etc, sunt pur si simplu indignata!asa ceva nu ar trebui sa existe!nu mai zic de clinici particulare. nicioada.doar coafor ,restaurant ,o cafenea , acolo am dat eu cand am socotit de cuviinta.pup

  7. Eu nu sunt zgarcita, dar spre exemplu am crescut inconjurata de femei care mergeau la coafor si „trebuiau” sa lase bacsis (ca ce zice vecina etc.). Eu am ramas marcata de acest aspect avand in vedere ca sunt genul de om care face numai ce vrea, si din principiu nu las bacsis la coafor, pensat, manichiura, etc. ;))

    De asemenea nu las nimanui daca nu ma serveste impecabil, daca nu schimba scrumiera, daca nu imi toarna apa in pahar, daca nu conduce ireprosabil. Consider ca fiecare isi primeste salariul din alta parte, eu pot doar sa rasplatesc bunul simt. Daca vreau :))

  8. In state se stie, peste tot unde mergi, rstaurant, masaj, coafor etc se lasa bacsis intre 10-15%.Este o lege nescrisa.Dar toata lumea asa procedeaza, este ceva firesc si normal. Nu sunt de acord sa merg la doctor sa dau bacsis, la functionarul public, asta ma enerveaza la culme.

  9. Referitor la ce a spus Lumi Ro, probabil in tarile unde exista legea asta nescrisa de a lasa bacsis, exista si alta lege nescrisa a celor care ofera servicii si anume: sa fie de calitate.
    Si eu am calatorit si intr-adevar, nu aveam de ce sa nu las, dar aici cand vad ca toti isi fac treaba in sictir nu cred ca se mai compara lucrurile. Imi vine uneori sa le dau cu poseta in cap casieritelor de la hipermaket care ma iau de sus, cum sa le las si bacsis??
    Am avut foarte multe discutii cu prietenii mei pe tema asta si cred ca ar trebui sa ne obisnuim cu gandul ca aici se traieste la alt nivel, iar eu merg dupa principiul „dupa fapta si rasplata”🙂
    In acelasi timp am intalnit destule persoane care imi oferisera serviciile lor in strainatate si refuzau categoric sa primeasca vreun ban nemeritat, raspunsul lor era „it doesn't work like that”. Si maseuza mea pe care o stiu de ceva vreme ma face sa ma simt prost de fiecare data cand vine momentul sa ii zic „lasa asa”. Atunci.. sa fie o chestiune de demnitate una de principiu, hell knows. Cert este ca eu ma plictisesc si imi place subiectul, scuze pentru postarile prea mari…😀

Lasă un răspuns

